@article{Borchgrevink-Brækhus2022,
title = {"Det er ikke plass til alt på internett": algoritmestyrte forsider og redaksjonelle vurderinger},
author = {Marianne Borchgrevink-Brækhus},
url = {https://mediafutures.no/nmt-29-3-4-compressed/},
year = {2022},
date = {2022-09-16},
urldate = {2022-09-16},
journal = {Norsk Medietidsskrif},
abstract = {Denne artikkelen er en analyse av overgangen til algoritmestyrte forsider i to store norske nettaviser. I 2019 innførte flere norske regionaviser i Schibsted-konsernet algoritmestyrte nettavisforsider. Mens sakene på forsidene tidligere ble manuelt styrt og rangert av frontsjefene, er forsidene nå i stor grad automatisert ut fra bruksdata. Algoritmer automatiserer deler av forsiden basert på salg, trafikk og nyhetsverdi, der formålet, ifølge utviklerne, er å frigjøre tid til viktigere journalistiske oppgaver og gi leserne flere relevante saker. Omleggingen har imidlertid skapt debatt og bekymring for at algoritmene kan bidra til å personalisere nyhetstilbudet og svekke opplevelsen av en felles dagsor- den. Gjennom kvalitative intervjuer med utviklere, frontsjefer og journalister i to av Norges største abonnementsavi- ser, Aftenposten og Bergens Tidende, undersøker artikkelen hvordan algoritmene systematiserer nyhetsinnholdet, og hva innføringen av algoritmene betyr for tilgangen på nyheter. Selv om forsidene til en viss grad personaliseres, viser funnene at algoritmenes nåværende utforming ikke har de samme selvforsterkende mekanismene som ofte forbindes med sosiale medier. Samtidig ser redaksjonene for seg at algoritmene i fremtiden kan bidra til likere informasjons- og nyhetstilgang blant ulike brukergrupper.
This article is an analysis of the transition to algorithm-driven front pages in two Norwegian online newspapers. In 2019, Norwegian media group Schibsted implemented front page algorithms in several of their online newspapers. While the news stories previously were ranked manually by editors, the front pages are now partly automated based on sales, clicks, and news value. According to web developers, the purpose is to free up time for more critical jour- nalistic tasks and provide their readers with more relevant content. Nevertheless, the implementation of the technol- ogy has caused concern. Critics fear that algorithms will personalize the news and weaken the experience of a shared public agenda. Drawing on qualitative interviews with web developers, front page editors, and journalists in the Nor- wegian newspapers Aftenposten and Bergens Tidende, the article examines how the front page algorithms systemize and rank news content. Although the front pages are moderately personalized, the findings show that the current design of the algorithms does not entail the self-reinforcing mechanisms associated with social media. Furthermore, news professionals imply that algorithmic curation can become essential to ensure equal access to news among dif- ferent user groups in the future.},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {article}
}